خبر علمی و فناوری مطلب ویژه

دانشجویان به جای مهاجرت از استعداد خود در داخل کشور بهره بگیرند

وزیر علوم:نقشه جامع علمی کشور یکی از سندهای درمان آموزش عالی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تبادل تجربه استادان در دفاتر هم اندیشی دانشگاهها موجب ارتقای تفکر و اندیشه و هم افزایی در دانشگاههای کشور است.به گزارش شهرآرا آنلاین به نقل از ایرنا – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: کنار هم نشاندن اعضای هیات علمی دانشگاهها از وظایف ماست و در این نشست‌ها اصل هم‌اندیشی فارغ از نوع اندیشه‌ها مورد نظر است.

منصور غلامی در شانزدهمین همایش دبیران دفاتر هم اندیشی دانشگاههای کشور در مشهد افزود: باید از منافع شخصی و گروهی گذشت کرد تا منفعت بزرگتری حاصل شود و نشست ‌های هم اندیشی می ‌تواند این امر را هماهنگ و منسجم کند.

وی با بیان اینکه در جلسات هم اندیشی نباید رسالت انقلاب اسلامی را فراموش کنیم اظهار کرد: رسالت انقلاب همانگونه که امام راحل مطرح کردند، یک رسالت جهانی است.

وی گفت: اسلام دین جهانی و آینده دنیاست و وظیفه همه دلسوزان اسلام و انقلاب این است که برای فضای بزرگتری فکر کنیم.

غلامی افزود: توانایی و موفقیت در حل مشکلات با جمع شدن افراد توانمند و متخصص در کنار هم انجام می‌ شود به همین دلیل کار گروهی در دانشگاه ‌ها را باید مورد تشویق قرار داد.

وی با بیان اینکه در بازنگری و تدوین کتاب های علوم انسانی که زمینه ‌های اصلی تحول در مسیر تربیت جوانان و دانشجویان است، کارهای خوبی انجام شده اظهار کرد: در اجرای سند اسلامی کردن دانشگاه ها نیز کارهای بسیار انجام شده و جای کار بیشتر نیز وجود دارد.

وی به لزوم توجه بیشتر به استادان جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: آینده کشور دست همین جوانهاست و اگر بخواهیم جریان ماندگار و اعتقادات قوی از آرمان ‌های انقلاب داشته باشیم باید جوانها را دریابیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باره اهمیت فضای مجازی نیز افزود: فضای مجازی تهدیدات و فرصتهای بسیار فراهم کرده که باید با استفاده از فرصتهای آن، تهدیداتش را کاهش دهیم.

شانزدهمین همایش دبیران دفاتر هم اندیشی دانشگاههای کشور که دیروز با حضور ۲۵۰ نفر در مشهد آغاز شده بود، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

 

تبادل تجربه استادان دانشگاه موجب هم افزایی در دانشگاه‌هاست

منصور غلامی در حاشیه این همایش طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اندیشی میان استادان و اعضای هیات علمی دانشگاهها و تبادل تجربه موجب هم افزایی و رشد فرهنگ هم فکری و تاثیرگذاری مثبت بر برنامه ها و روند اجرای امور می شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه های کشور با داشتن اعضای هیات عملی در گرایش های مختلف، منابع بزرگ اندیشه، تفکر و صاحبان ایده و فکر را در اختیار دارند که بهره گیری از این توانمندی ها موجب توسعه ارتباط دانشگاه ها با جامعه و تاثیر گذاری در ارائه خدمات بهتر بر مبنای تخصص ها می شود و حل مسائل و مشکلات بخش های مختلف را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه استادان دانشگاه های کشور اغلب بعد از انقلاب اسلامی وارد مجموعه اعضای هیات علمی شده اند گفت: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب باید کمک کنیم نگاه انقلابی و انقلابی بودن بین استادان و دانشجویان وجه غالب داشته باشد و این نگاه به عنوان موتور محرک توسعه در تمام حوزه ها و مباحث توسعه باشد.

وی افزود: وزارت علوم به تنهایی نمی تواند طرح تغییر مدل پذیرش دانشجو و حذف کنکور را اجرا کند و این مهم با همکاری سایر نهادها به ویژه وزارت آموزش و پرورش مسیر است.

وی اظهار کرد: تاکنون نشست هایی با نهادهای ذیربط برای تعریف مدل استاندارد پذیرش دانشجو برگزار شده است تا ملاک نمره دهی و ارزیابی دانش آموزان در دبیرستان ها برای ورود به دانشگاهها تدوین و ارائه شود.

توسعه دانشگاههای نسل سوم 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در دولت دوازدهم افزود: آموزش عالی کشور که بدنه فکری جامعه است علاوه بر آموزش دانش آموختگان باید در زمینه همکاری با محققان و حوزه صنعت نیز برای توجه به اشتغالزایی پیشگام باشد.

وی اظهار کرد: حضور در حوزه های فناوری، استفاده از فناوریهای جدید و تبدیل علم به فناوری و ثروت از ضرورت های حرکت در مسیر توسعه در دنیای امروز است که استادان توانمند و فرهیخته دانشگاه و دانشجویان تحصیل کرده نقش مهمی در تحقق این هدف دارند.

وی گفت: حضور جامعه دانشگاهی در حوزه صنعت برای حل مسائل و مشکلات صنعت و جامعه از برنامه های وزارت علوم است که در این زمینه بهره گیری از دانشگاهها در صنایع توانمند و رقابت در عرصه اقتصادی مورد تاکید است.

غلامی با اشاره به نقش دانشگاههای نسل سوم در فناوری و کسب و کار افزود: توسعه فناوریها در عرصه کسب و کار، فعالیت شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها، استارت آپ ها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از ویژگیهای این دانشگاهها به شمار می روند.

وی اظهار کرد: گرچه تعداد دانشگاههای نسل سوم در کشور محدود است اما تبدیل دانشگاهها به دانشگاه های نسل سوم با شتاب بیشتر در حال انجام است که در این راستا می توان به سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور و موفقیت آنها به ویژه در حوزه آی.تی اشاره کرد.

 

دانشجویان به جای مهاجرت از استعداد خود در داخل کشور بهره بگیرند

وزیر علوم نقشه جامع علمی کشور را یکی از سندهای درمان آموزش عالی دانست و گفت: برای اجرایی شدن سند چشم انداز علمی کشور و دانشگاهها در حوزه پژوهش، آموزش و برنامه ریزی تا سال ۱۴۰۰ از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

وی افزود: تصور اینکه دولت باید کار ایجاد کند، غلط است و گرچه دولت باید زیرساخت ها را فراهم و از طرحها حمایت کند، اما دانش آموختگان دانشگاهها به جای مهاجرت باید از استعداد خود در کشور بهره بگیرند.

وی اظهار کرد: دانشجویان می توانند از امکانات مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان، پارکهای علم و فن آوری، کار گروهی، ایده پردازی و استارت آپها برای رونق کسب و کار خود استفاده کنند.

غلامی با اشاره به موفقیت های دانشگاه فردوسی مشهد در جذب دانشجویان خارجی گفت: این دانشگاه رتبه اول کشور را در جذب دانشجوی خارجی کسب کرده است که این اقدام کمک بزرگی به وزارت علوم در توسعه تعاملات بین المللی و جذب دانشجویان خارجی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *